Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Zprávy

Test letních pneumatik: Levné pláště špatně brzdí na mokru

velikost textu:
     
25.února 2010 00:01
 
Jaký je rozdíl mezi kvalitní a špatnou pneumatikou? Poslouží jednoduchý příklad: Dvě auta jedou vedle sebe po mokré silnici rychlostí 80 km/h. Před nimi se objeví překážka a řidiči obou aut musí začít naplno brzdit. Zatímco auto s kvalitním obutím po pár desítkách metrů stojí, druhý vůz s levnými pneumatikami ve stejném okamžiku jede stále ještě padesátikilometrovou rychlostí. I přes stlačený brzdový pedál úplně k podlaze. Srovnávací test letních pneumatik radí, které výrobky jsou bezpečnější.

ÖAMTC
Foto: ÖAMTC
Test odhalil problémy letních pneumatik na mokré silnici  

 

„Ušetříte za levné pneumatiky, riziko dostáváte gratis,“ upozorňuje německý autoklub ADAC, který spolu se svými partnery z Rakouska a Švýcarska jako každý rok před příchodem teplých měsíců uspořádal velký srovnávací test letních pneumatik.

Na pozoru je třeba být před výrobky značek Interstate, Goodride, Sava, Wanli, Nankang a Sunny, ukázal test. Většina z nich pochází z Číny.

Technici autoklubů porovnali 36 sad pneumatik ve dvou rozměrech – patnáctipalcové a sedmnáctipalcové. Oběma skupinám kralovaly pláště Pirelli Cinturato.

Barum není nejlepší, ale nezklamal

První část testu se zaměřila na pláště velikosti 185/65 R 15 H. Výsledky poradí majitelům malých aut, jako jsou Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Peugeot 207, Citroën C3. Nebo majitelům starších větších aut.

Vítězství sebraly pneumatiky Pirelli Cinturato P6. Díky výbornému chování na vodě a relativně pomalému opotřebení. Nejlépe hodnocení zástupci v testu neměli slabiny ani na suché vozovce, nejsou hlučné a nezvyšují spotřebu paliva svým valivým odporem.

Na výbornou v testu patnáctipalcových pneumatik obstálo také kvarteto Nokian H, Continental PremiumContact 2, Dunlop SP Fast Response a Uniroyal RainExpert.

Za nejlepšími následuje skupina devíti gum, které si z testu odnesly o stupínek horší hodnocení. Autokluby je nezatracují, naopak je řidičům neváhají doporučit.

Dobrou zprávou pro české řidiče je, že se v této skupině pneumatik objevuje také Barum Brillantis 2. O výrobek české značky je v tuzemsku velký zájem, test prokázal jeho kvalitu. Barumka obstála na výbornou při zkouškách na suché silnici, v testu opotřebení i v hodnocení vlivu na spotřebu paliva.

V kolonce „mokrá vozovka“ má Brillantis stejné označení, jaká je číslovka v jeho názvu – dvojku.

Výraznější slabinou je jen hluk, který gumy vytvářejí. V tomto ohledu patřil Barum ve srovnávacím testu skoro čtyř desítek výrobků k nejhorším.

Druhý rozměr pro octavie i superby

Druhá část testu se zaměřila na rozměr 225/45 R 17 W/Y. Poradí majitelům aut nižší střední a střední velikostní kategorie. Přijde tedy vhod nejen řidičům octavií, ale také superbů.

Vítěz byl stejný jako u menších pneumatik. V nejlepší formě se představila sada, která nesla na bočnici označení Pirelli Cinturato P7.

Výborné známky si od autoklubů odnesly také Dunlop SP Maxx TT, Conti SportContact 3, Michelin Pilot Sport 3 a Bridgestone Potenza RE050 A.

Autokluby na závěr testu poznamenávají, že pneumatiky, které se pomalu opotřebují a mají malý valivý odpor - a díky tomu nezvyšují autu spotřebu paliva - dopadají špatně při testech na mokré silnici. To není dobrá zpráva pro evropské zákonodárce. Ti tlačí na výrobce, aby pneumatiky konstruovali právě hlavně s ohledem na nízkou spotřebu paliva.

Petr Buček

 

 vÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 185/65 R 15 H

PneumatikaVýsledekSuchoMokroHlukSpotřebaOpotřebení
Pirelli Cinturato P6 **** 2,5 2,0 3,1 2,9 2,1
Nokian H  **** 1,8 2,3 3,4 2,6 2,7
Continental PremiumContact2 **** 2,0 2,2 3,1 2,6 2,9
Dunlop SP Sport Fastresponse **** 2,0 2,2 3,4 2,6 3,0
Uniroyal RainExpert  **** 2,3 2,3 3,0  2,6 2,9
Michelin Energy Saver  *** 2,0 2,8 3,1 2,1 0,5
Bridgestone Turanza ER300 ecopia *** 2,1 2,6 3,3 2,8 2,4
ESA-Tecar Spirit3 *** 2,9 2,1 2,6 2,5 3,1
Barum Brillantis 2 *** 2,5 2,8 3,7 2,1 2,0
Semperit Comfort-Life *** 2,7 2,7 3,7 2,1 2,4
Firestone TZ300a  *** 2,1 2,6 3,2 3,0 3,1
Yokohama C.drive 2 *** 2,1 2,8 3,1 2,5 3,0
Kumho Solus KH17  *** 2,6 2,7 2,9 2,3 3,8
Fulda Carat Progresso  *** 2,3 2,9 3,3 2,6 3,7
Goodyear DuraGrip  ** 2,2 3,2 3,2 2,5 1,6
Ceat Tornado  ** 2,7 3,1 3,5 2,6 1,8
Lassa Impetus REVO ** 3,1 3,1 3,1 2,1 2,9
Interstate Touring IST-1 M+S * 3,0 5,3 2,8 2,0 0,7
Goodride Radial S06 M+S * 3,7 5,3 3,8 2,4 0,5

reklama

 

 vÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 225/45 R 17 W/Y

PneumatikaVýsledekSuchoMokroHlukSpotřebaOpotřebení
Pirelli Cinturato P7  **** 1,8 2,2 2,9 1,9 1,6
Dunlop SP Sport MAXX TT  **** 1,6 2,0 3,3 2,6 2,4
Continental ContiSport Contact 3 **** 1,4 2,1 3,5 2,3 3,0
Michelin Pilot Sport PS3 **** 1,5 2,2 3,7  2,2 2,8
Bridgestone Potenza RE050A **** 1,5 2,4 3,3 2,9 2,7
Goodyear Eagle F1 Asymetric *** 1,71,9  3,6 3,2 1,9 
Vredestein Ultrac Cento *** 1,7 2,7 3,2 2,1 2,6
Hankook Ventus S1-evo *** 1,7 2,9 3,1 2,4 2,3
Kumho ECSTA LE Sport (KU39) *** 1,7 2,4 3,1 2,5 3,5
Uniroyal RainSport 2 *** 1,9 2,5 3,5 2,7 2,9
Firestone Firehawk SZ90 *** 1,8 2,6 3,6 3,1 2,9
Maloya Futura Sport W *** 2,1 2,9 3,9  2,5 3,0
Nankang Noble Sport NS-20 * 2,2 3,8 3,5 3,0 2,1
Sava Intensa  * 3,2 4,3 3,5 1,5 1,1
Goodride Neza200 M+S  * 3,2 4,5 4,1 2,5 1,2
Wanli S-1063  * 2,9 5,0 3,2 2,2 1,8
Sunny SN3800 M+S  * 3,5 4,8 3,8 2,4 1,9
 

 Hodnocení

 ****Výborné
 ***Velmi dobré
 **S výhradami
 *Nedoporučují se

Pramen: ADAC, ÖAMTC

Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší výsledky v jednotlivých částech testu 

 

Čtěte také:

Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší

Za tři roky na sebe pneumatiky řeknou, jak jsou hlučné, bezpečné a ekologické

Test stěračů: Za kvalitu se platí, moderní bezraménkové porážejí klasiku

Test střešních boxů: Který je bezpečnější a jak obstojí v dešti? 

 

19.9.2017 19:20:08