Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Bezpečná auta

Kvůli snížení spotřeby auta shazují kila – jsou pak ještě bezpečná?

velikost textu:
     
21.června 2010 00:01
 
Vývoj aut s hybridním pohonem a elektromobilů nestačí na to, aby se automobilky holedbaly ohledem k životnímu prostředí. Proto musí kultivovat i svá běžná auta, která by měla být lehčí a úspornější. Shazovat kila musí i ti nejmenší v nabídce automobilek. Mistři ve stříhání na kabátky malých aut jsou Japonci. A jelikož se od malých vozů očekává co nejnižší spotřeba, osekávají z nich výrobci, co se dá, a dělají z nich muší váhy. Použití nových materiálů by pak mělo zajistit stejnou míru bezpečí jako u větších a těžších aut.

Mazda
Foto: Mazda
U Mazdy 2 se podařilo snížit hmotnost o šest kilogramů zkrácením vedení elektroinstalace 

 

Rostoucí ceny benzinu i nafty a trend vyrábět auta s co nejnižší spotřebou – a tedy i emisemi kysličníku uhličitého – nutí automobilky šetřit na materiálu. Japonci k tomu dodávají, že i po odtučňovací kůře zůstanou jejich auta stejně bezpečná.

„Udělat auto lehké, ale zároveň bezpečné, je náročný úkol,“ řekl pro server Automotive News Takuma Mizujoši, mluvčí automobilky Suzuki. Ta se stejně jako další japonští výrobci na malá auta specializuje.

A dodal: „Snížení hmotnosti u auta znamenalo v posledních dvaceti letech často jen to, že jsme jeho další generaci udělali větší. Dnes ale auta musí být nejen lehčí, ale i bezpečnější.“

Miniauta jsou na Dálném východě nesmírně populární a Japonci se už několik let soustředí při jejich vývoji právě na bezpečnost. Používají při jejich výrobě nové technologie a materiály, které pak nezřídka nasadí také u větších modelů téže značky.

Například Honda v roce 2003 poprvé u svého asijského miniauta Life použila ztenčených profilů rámu. Dnes se tento systém konstrukce, zvaný Advanced Compatibily Engineering, nachází ve všech autech značky.

Mazda si zase pro příští pětiletku naplánovala, že u všech svých nových či vylepšených modelů sníží spotřebu paliva o 30 procent oproti hodnotám z roku 2005. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je osekat hmotnost každého auta o sto kilo.

Povedlo se to například u současné generace Mazdy 2. Oproti své předchůdkyni zhubla podle výrobce právě o metrák a její spotřeba paliva se tím snížila o 15 procent.

Aby se automobilka dostala na kýženou metu, snižuje váhu auta píď po pídi téměř u každé součástky. Šest kilo u své „dvojky“ například ubrala zkrácením vedení elektroinstalace.

Bezpečnost vozu dokázala automobilka dle slov svého mluvčího zachovat přepracováním konstrukce karoserie a zvýšením její tuhosti za použití nových materiálů. Mezi ty nejmodernější patří vysokopevnostní ocel, hliník a karbonová vlákna.

Další japonský výrobce – Toyota – začal ocel o vysoké pevnosti používat u svých aut už před deseti lety. Její první takto upravené vozy měly z vysokopevnostní oceli nárazníky.

Počítačových simulací Toyota používá k propočtům, kolik materiálu se dá z toho kterého kusu rámu či karoserie auta odříznout, aby si ještě zachoval svou tuhost. „Oholené“ součástky pak zůstanou stejně bezpečné jako jejich původní plné verze, ale jsou lehčí.

Díky počítačovým simulacím v Toyotě přišli mimo jiné na to, že dvoukomorový boční airbag je pro posádku bezpečnější než obyčejný, který mohl způsobit poranění páteře. Vylepšený airbag je navíc skladnější, a automobilka tak mohla při konstrukci auta ztenčit a odlehčit dveře.

Cokoli je jen trochu zbytečné a nemá vliv na bezpečnost auta, to musí u nových modelů pryč. Anebo se těžký díl nahradí lehčím, z modernějšího materiálu.

Například Suzuki snižuje váhu aut mimo jiné tím, že odřezává zbytečné návarky svařovaných částí karoserie. Většina hatchbacků Nissanu má zase zadní výklopné dveře z plastu. A u modelu Accord snížila Honda hmotnost tím, že do něj začala montovat volant vyrobený z lehkého wolframu.

(rub)

 

Čtěte také:

Citroën Nemo se při testu převrátil a připomněl, jak důležité je ESP

SUV si v crash testech často nevedou nejlépe

 

19.9.2017 19:21:26