Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Rozhovory

Auta nikdy nebyla levnější, koupě se vyplatí, radí odborník na ceny

velikost textu:
     
15.února 2011 00:01
 
Malá auta stojí v současnosti 200 tisíc korun i méně, za kombíky Renault Mégane nebo Hyundai i30 se platí necelých 300 tisíc, kdo dříve kupoval lépe vybavenou Škodu Octavia, pořídí dnes za stejnou částku nového a většího Volkswagena Passat. O stovky tisíc levněji než před pár lety lze pořídit velkoprostorová auta. „Ceny stlačila konkurence a kurz eura. Ale mohou klesat ještě níže," říká Marek Píchal, šéf společnosti EurotaxGlass´s Czech, která se zabývá sběrem a analýzou cen aut.

Petr Buček
Foto: Petr Buček
Pád cen nových aut znamenal také pokles cen v autobazarech, říká v rozhovoru Marek Píchal 

 

Nová auta jsou nyní levná, jako snad nikdy nebyla, mohou ještě zlevnit?
Ceny jsou na dně. Ovlivnil je kurz eura, samozřejmě konkurence a menší zájem o auta zaviněný hospodářskou krizí. Naše systémy srovnávající ceny aut ukazují, že auta jsou v Česku nejlevnější, dráž nakoupíte v Rakousku, Německu, v Polsku, ve Francii i třeba ve Španělsku.

Co doporučíte tomu, kdo chce letos nebo příští rok kupovat nový vůz? Má ještě počkat na další možné poklesy, nebo je lepší neváhat a auto koupit právě nyní?
Ceny pravděpodobně půjdou ještě o něco dolů, ale nijak výrazně. Vše záleží na kurzu eura. Nižší ceny lze dosáhnout i dneska vyjednáváním v prodejně. Je to sice drsné vůči dealerům, ale už dnes si myslím, že skoro nikdo nekupuje auto bez větší či menší slevy, kterou si sám dojedná.

Ještě před nedávnem se přitom vyplatilo odjet pro škodovky i jiná nová auta do Německa. Například nejlevnější octavii v Česku koupíme za 334 tisíc korun, ale v Německu už dnes vyjde na 375 tisíc. Anebo Renault Mégane kombi - v Česku stojí 300 tisíc, v Německu v přepočtu a odhlédnuto od výbavy od 470 tisíc. Proč Česko tak zlevnilo?
Rapidní pokles cen nastal v Česku v posledním roce. Zlevnila Škodovka, která k tomu byla donucena krizí, svou roli sehrály právě dovozy aut ze zahraničí. Například luxusní auta jsou v zahraničí stále levnější než na českém trhu.

Třeba BMW řady 5 vyjde v Německu o něco levněji než tady. Při takovém srovnání je však zapotřebí srovnávat také výbavy aut prodávaných tady a v zahraničí. Na to by neměl zájemce o auto zapomínat.

Málokdy si auta odpovídají výbavou, i když má v zahraničí výbava stejné pojmenování jako v Česku. Naopak ojetá luxusní auta jsou v Německu dražší, protože u nás je menší skupina lidí, která si může dovolit takové vozidlo coby nové.

Auta se nyní vyplatí kupovat, prodej jetého vozu může znamenat citelnou finanční ztrátu

 

Zákazníci mohou v dnešní situaci, kdy jsou auta levná, postupovat dvěma způsoby - buď tedy ušetří, anebo si za připravený balík peněz koupí auto o třídu větší, lépe vybavené nebo se silnějším motorem. Například namísto octavie si mohou koupit passata či superba…
Tady je třeba odlišovat zákazníky, kteří si kupují služební vozidlo a ty, jež vybírají auto pro rodinné, domácí účely. Tito běžní lidé si koupí levnější model. Možná si plánovali koupit ojetinu, ale nová auta jsou tak levná, že sáhnou po novém. Místo ojetiny si například pořídí novou Octavii Tour, což je výborné a osvědčené vozidlo.

Firemní zákazníci mají většinou nějaký rozpočet na auto a ten dnes využijí k tomu, že si koupí větší a lepší auto. Ale samozřejmě mnoho firem v dnešní situaci šetří a nezřídka limity na koupi služebních vozů snížily, obměňují vozový park pomaleji, přinejmenším nezvyšují částky určené na nákup vozů.

Některé firmy zjistily, že mohou fungovat s menším počtem aut, zalíbilo se jim to a poté co krize odezněla, šetří dále a nevracejí se k předešlým stavům.

Krize přinesla lidem nejistoty, na které dříve nebyli zvyklí. Mnohem více váhají, zda se zadluží, protože mohou přijít o práci. Jak se to projevuje v zájmu o nákup auta?
Máte naprostou pravdu. V roce 2009 skoro nikdo nekupoval na úvěr nebo na leasing. Lidé platili za auta hotově, trh se propadnul a klesly ceny nových i ojetých aut.

Nyní registrujeme velký boom prodejů ojetých vozů, tento trend se nastartoval někdy v říjnu loňského roku.

Jak se tedy nízké ceny nových aut projevují na trhu s ojetinami?
Oba trhy jsou úzce propojené, snížení cen nových aut se obratem projevuje u ojetin. Ceny se proto propadly i v případě ojetin, jednalo se i o 10 až 15 procent. A ojetá auta se nyní méně dovážejí z jiných evropských zemí.

Na ceny v Česku má vliv i to, co se tady na trhu s ojetinami děje, jak se například stáčejí počítadla najetých kilometrů. Proto se vyplatí kupovat ojetá auta u leasingových společností po skončené době financování, kdy je jasné, co se s autem dělo, kam jezdilo na servis.

Nákup ojetiny se nyní také vyplatí kvůli nízkým cenám. Ale ten kdo se chce ojetiny zbavit, asi při současném prodeji prodělá?
Právě jsme to řešili u jednoho auta a prodej jsme nedoporučili. Ztráta by byla hodně vysoká.

Odborník na ceny připouští, že ceny v bazarech snižují také podivné machinace s počítadly kilometrů u nabízených vozů

 

Jak dlouho se vyplatí provozovat nově koupené auto? Po kolika letech prodělám při jeho prodeji nejméně?
V případě soukromého vozidla čtyři, pět let a cirka do 100 tisíc kilometrů je dobré si auto nechat. Hůře se prodávají vozy, které mají najeto přes 150 tisíc kilometrů, poptávka po takových autech je malá.

Dále platí, že se lépe prodávají auta klasických karoserií, o které je větší zájem a existuje více potenciálních kupců. To je případ vozů SUV, které se prodávají jako ojetiny hůře, protože je kupuje menší skupina zákazníků.

Snad se sem dostane časem i trend ze zahraničí, kde je obvyklé, že se o zákazníka více starají autorizovaní dealeři. Majitelům starších vozů tam nabízejí levnější servis než u nových aut, odkupují ojeté vozy za výhodné ceny a nová prodávají stálým zákazníkům se slevou.

V posledních letech se snaží na trhu více prosadit korejské značky, jejich auta už jsou kvalitnější, než to bývalo dříve. Jak si drží svou cenu, která u nich dříve rychle na trhu s ojetinami padala dolů?
Pro Čechy už není třeba Hyundai vyložené cizím autem. Automobilka tady má svou fabriku, Hyundai na tom hodně vydělává. Výborně se prodává jako nový a cenu si už drží lépe i jako ojetina.

Kterým značkám se naopak na trhu nedaří?
Opelu uškodily nepříliš staré nejasnosti okolo prodeje automobilky, v tu chvíli nikdo nevěděl, jestli se tato auta budou za pár let prodávat, kolik budou mít servisů. Takové věci značkám, jejich pověsti i cenám jako ojetiny hodně škodí. Podobnému problému čelí i Toyota kvůli své americkém aféře. Ale v obou případech jde spíše o výkyv, kdy se vše může rychle vrátit k normálu.

Nejprodávanějším autem na českém trhu je Škoda Octavia. Vedle aut její velikosti se ještě více v tuzemsku prodávají malá auta. Přesune se zájem zákazníků v dohledné době k jiným typům aut?
Stále populárnější jsou vozy SUV. Lidé si obecně pořizují lepší a lepší auta, takže zájem se přesouvá k vyšším kategoriím. U vozů SUV je třeba pamatovat na to, že mají vyšší spotřebu a vyžadují vyšší servisní náklady. Už jen nákup pneumatik je dražší než u běžných aut.

Petr Buček

 

Čtěte také:

Srovnání kombíků: praktická auta s velkým kufrem zlevňují 

Rok 2011: do základní výbavy míří denní světla, ESP i brzdový asistent

 

22.11.2017 0:07:05