Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Testy (jaro 2009): I mezi isofixovými sedačkami se najdou nebezpečné

velikost textu:
     
19.září 2009 09:50
 
Crash testy dokazují, že už náraz v rychlosti 30 km/h může být pro dítě bez autosedačky tragický. Jak vybrat nejbezpečnější sedačku radí pravidelné společné testy autoklubů a spotřebitelských organizací z Německa, Rakouska a dalších zemí. Test uskutečněný na jaře 2009 si vzal na mušku 22 nových modelů všech kategorií autosedaček. Dobrou zprávou je, že v každé testované kategorii lze nají jednu nebo více sedaček mezi letošními novinkami, které v testech prokázaly vysokou odolnost.

ÖAMTC
Foto: ÖAMTC
Bezpečnost dětských autosedaček prověřují nárazové zkoušky 

Srovnávací testy z předešlých let přinášely výborné výsledky sedaček se systémem isofix. Jedná se o jednotný způsob přichycení autosedačky ke karoserii auta. Jeho kovová oka automobilky přivaří na výrobní lince k podlaze auta, jindy jsou pevnou součástí sedadla.

Isofix je součástí základní výbavy většiny nových aut, stále častěji na něj sázejí také výrobci autosedaček pro mladé cestující. V dřívějších testech sedačky s isofixem nezklamaly.

reklama  

 

V nejnovější řadě testů, které autokluby provedly na jaře 2009, však některé výrobky s isofixem propadly. Bezpečný systém nezaručuje správnou ochranu, když se nepovede konstrukce dětské autosedačky.

Vyšší cena neznamená větší bezpečí

Mezi sedačkami pro nejmenší děti, které rodiče kupují novorozeňatům a používají je zhruba do roku až půldruhého roku stáří miminek, zklamal zástupce značky IWH s názvem Babymax a výrobek Emmaljunga. Při čelním nárazovém testu se sedačce IWH utrhly pásy a figurína zastupující nemluvně se ocitla mimo své bezpečné místo.

Emmaljunga First Class, která měla také velké problémy s pevností, patří mezi porovnávanými výrobky k nejdražším, její cena se v přepočtu blíží 10 tisícům korun.

Čelní testovací náraz nezvládl ani další produkt z dílny IWH určený dětem do 12 let, jeho celé jméno zní IWH Megamax.

Boční crash test zase odhalil slabiny a nedostatečnou bezpečnost sedáku Alpin Daisy z nejvyšší věkové kategorie. Jedná se o tak zvanou „poslední“ autosedačku, kterou rodiče kupují dětem starým zhruba čtyři roky.

Evropská norma nestačí

Autokluby a spotřebitelské organizace testují dětské sedačky přísnějšími měřítky, než jaké požaduje evropská norma ECE-R44. Toto označení uváděné na sedačkách tak samo o sobě není zárukou bezpečí.

Norma vůbec nebere v úvahu boční nárazové testy. U čelních crash testů autokluby rozjíždějí auta do vyšší rychlosti, než stanovuje tento předpis. Autokluby testují náraz v rychlosti 64 km/h, „aby se dosáhlo takového zatížení, které odpovídá reálným nehodám,“ vysvětluje ve své zprávě k testu německý ADAC.

Obecně platí, že dítě během svého vývoje vystřídá při cestování v autě postupně tři sedačky. Novorozenec ulehá do cestovní „kolíbky“, od roku do čtyř let následuje klasická a zároveň nejdražší autosedačka. Pak dítě přesedá do sedáku s ochranou těla a hlavy, kde už se isofix většinou nepoužívá.

Existují sice i sedačky nabízející sloučení více kategorií do jedné, často ale zaostávají v bezpečnosti. Jejich nabídka navíc nebývá široká, a zákazník tak nemá možnost širokého výběru.

(buč)

 

Čtěte také:

Známkou vyspělé společnosti mohou být i parkovací místa pro těhotné

Multiautosedačka umí vozit na zadních sedadlech až čtyři děti najednou

Test dětských autosedaček (podzim 2009): Nebezpečí hrozí při nárazu ze strany

 

Výsledky testu dětských sedaček podle autoklubu ADAC (jaro 2009)

Název/Kategorie

 Bezpečí

 Obsluha Komfort Péče Výsledek
Do 10 kilogramů (0), do jednoho roku dítěte
CASUALPLAY Prima Easy + Base Primafix

o

o

 +

 o

 o

Do 13 kilogramů (0+), do jednoho a půl roku dítěte
RÖMER Babysafe Plus + Belted Base

 +

 +

 +

 +

 +

CYBEX Aton

 +

 +

 +

 +

 +

EMMALJUNGA First Class 0+

 +

 +

 +

 +

 +

BÉBÉ CONFORT Streety.fix + Streety.base

 +

 +

 +

 o

 +

EMMALJUNGA First Class 0+ Base (Isofix)

 --

 +

 +

 +

 --

IWH Babymax Isofix + Basis

 --

 o

 +

 o

 --

Do 18 kilogramů (0/I), do čtyř let dítěte 
HTS BESAFE iZi Kid X1 Isofix

 +

 +

 o

 +

 +

BRITAX Fixway

 +

 o

 o

 o

 o

CHICCO Proxima

 -

 o

 o

 o

 -

9 až 18 kilogramů (I), od jednoho roku do čtyř let dítěte
RÖMER Safefix plus TT (Isofix)

 +

 +

 +

 +

 +

MAXI COSI Tobi (model 2009)

 +

 +

 +

 o

 +

BÉBÉ CONFORT Axiss

 o

 +

 +

 +

 o

NANIA Cosmo SP Isofix

 o

 +

 o

 o

 o

9 až 36 kilogramů (I/II/III), od jednoho roku do 12 let dítěte
NANIA Racer SP

 o

 o

 +

 o

 o

IWH Megamax Isofix

 --

--

 o

 o

 --

15 až 36 kilogramů (II/III), od čtyř do dvanácti let dítěte
CYBEX Solution X-Fix

 +

 ++

 +

 +

 +

CONCORD Transformer XT

 +

 +

 +

 +

+

HTS BESAFE iZi UP X2

 +

 ++

 +

 +

 +

CHICCO Key2-3

 o

 +

 +

 o

 o

NANIA Starter SP

 o

 +

 +

 o

 o

ALPIN Daisy

 --

 +

 o

 +

 --

 Hodnocení ADAC

++

 velmi dobrá

 +

 dobrá

 o

 uspokojivá

 -

 dostatečná

 --

 nedostatečná

Poznámka: Celkové hodnocení vychází z výsledků crash testů (v tabulce kolonka bezpečí) a obsluhy sedačky - tedy toho, jak jednoduše ji lze v autě upevnit a poté uvolnit. Komfort sedaček a náročnost údržby (péči) celkové hodnocení nezohledňuje.

Pramen: ADAC

 

19.9.2017 19:20:59