Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Test střešních boxů: Který je bezpečnější a jak obstojí v dešti?

velikost textu:
     
20.listopadu 2009 00:03
 
Slabým místem střešních boxů je bezpečné zajištění zavazadel. Ve srovnávacím testu, který vyzkoušel osm boxů různých značek, se v jednom případě ocitl náklad po simulované nehodě dokonce skoro na silnici. Na vině jsou slabé popruhy, které mají na starost zavazadla uvnitř těchto schránek. Test autoklubů zkoušel kromě bezpečnosti mimo jiné také odolnost boxů při jízdě v dešti.

ADAC
Foto: ADAC
Dešťová zkouška zjišťovala, jestli střešní boxy ochrání zavazadla při prudkém lijáku 


Mnohým řidičům nestačí objem kufru jejich vozidla, a tak při cestách na hory nebo na dovolenou k moři rozšíří nákladovou kapacitu auta o střešní box.

Odpověď na otázku, kterou schránku na zavazadla vybrat, dává společný test evropských autoklubů z Rakouska, Německa a Švýcarska.

Řidiči ocení, když je box lehký a snadno se upevní na střechu. Výhodou bývají odolné zámky, příjemné zavírání a otvírání, ale samozřejmě také bezpečnost. Sportovní nebo jinou výbavou naložená „rakev“ musí na střeše pevně sedět a při nárazu nesmí dopustit, aby například ostré lyže prorazily její stěnu.

reklama

 

Achillovou patou střešních boxů je způsob upevnění nákladu. Potvrdil to srovnávací test autoklubů. Nárazové zkoušky ukázaly, že v některých případech mohou při velkém zatížení popruhy prasknout. Náklad se potom provrtá přes stěnu boxu a ohrozí své okolí.

Nejlépe v testu dopadnul výrobek Thule Pacific 600. Na jedničku obstál v jízdních zkouškách a ve své konstrukci. Druhá příčka patří boxu Kamei Delphin 340 K.

Naopak nejslabší hodnocení získal produkt Montblanc Vista 380. Propadnul v crash testu v rychlosti 30 km/h.

Jeho popruhy objímající sportovní výbavu praskly a náklad se poroučel přes proraženou čelní část ven z boxu.

Kupříkladu volně položené lyže v boxu jsou podle autoklubů hazardem. Při každé jízdě by je měl objímat pevný pás spojený se schránkou.  

 Výsledky testu střešních boxů podle autoklubu ADAC

KonstrukceManipulaceJízdní zkouškyCrash testCelkové hodnocení
Podíl na výsledku30 %45 %15 %10 %100 %
Thule Pacific 600 1,7 1,9 1,3 3,0 1,9
Kamei Delphin340K 2,1 2,2 1,0 3,0 2,1
Atera Carver II 440 1,8 2,3 2,7 3,0 2,3
ATU Jetbag 450   2,4 2,4 1,0 3,5 2,3
Neumann Whale 2,7 2,6 1,0 3,5 2,5
Hapro Roady 450 2,4 3,2 1,0 3,5 2,7
Thule Ranger 5001) 3,5 2,7 1,7 1,5 2,7
Mont Blanc Vista 3802)  2,8 2,4 1,0 4,0 3,6
Poznámka: 1) snížení známky v celkovém hodnocení kvůli průniku vody dovnitř schránky, 2) snížení známky v celkovém hodnocení kvůli problémům v crash testu; Známky v hodnocení: 1-1,5 velmi dobrý; 1,51-2,50 dobrý; 2,51-3,50 uspokojivý; 3,51-4,50 dostatečný, 4,51-5 nedostatečný.  

 

Po nárazových zkouškách následoval tak zvaný losí test v rychlosti 90 km/h. Rychlý manévr, kterým se auto vyhýbá překážce na silnici, nezvládly střešní schránky Atera Carver a Thule Ranger. Nevydržely pevně na svém místě a o několik centimetrů se na nosiči posunuly.

S tím, že dovezou obsah boxu suchý až do cíle, nemohou počítat majitelé výrobků Mont Blanc Vista, Neumann Whale a Thule Ranger. Když na ně namířil proud vody, nedovedly jí zabránit v proniknutí do svých útrob.

Naprostou odolnost vůči vodě prokázala trojice Kamei Delphin, Atera Carver a Thule Pacific.  

Rakouský autoklub ÖAMTC chválí zámky na boxech značek Neumann, Hapro a MontBlanc. Jsou prý odolnější než u ostatních. Svinovací schránka Thule Ranger, která nedostala na rozdíl od ostatních konkurentů pevnou konstrukci, má dokonce jen malý visací zámek.

ÖAMTC řidičům připomíná, že mají pamatovat na odlišné jízdní vlastnosti auta s „rakví“ na střeše. Například na mostech se může do zvýšeného vozidla citelně opřít boční vítr.

(buč)

Čtětě také:

Lyže a sáňky uvnitř auta se při nárazu promění v nebezpečnou lavinu

Autokluby otestovaly lyžařské helmy: levná nemusí být nebezpečná

 

19.9.2017 19:17:10