Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Kde vyměnit pneumatiky a kam je v autě uložit

velikost textu:
     
15.října 2010 00:00
 
Nastává správná chvíle pro přezutí auta na zimní pneumatiky. Začínají se tvořit fronty v pneuservisech, v některém si účtují polovinu částky za výměnu kol než v jiném. A jak v autě bezpečně pneumatiky převážet? Každá váží i s diskem okolo 15 kilogramů a volně položená kola se při nehodě v rychlosti 50 km/h promění v několikametrákový projektil.

ÖAMTC, ADAC
Foto: ÖAMTC, ADAC
Přezutí kol bývá nejdražších ve velkých městech  

 

V menší obci přijde kompletní přezutí čtyř kol včetně vyvážení a nasazení na disky na méně než pětistovku, v Praze a v dalších velkých městech se cena nezřídka za stejnou službu přiblíží tisícikoruně, nebo ji dokonce převýší.

Levnější bývají malé pneuservisy, větší částky účtují autorizované opravny nebo velké servisní řetězce.

Na větší vydání zhruba o stokorunu se musí připravit majitelé aut s disky z lehkých slitin.

Zdarma nebo se slevou provádějí výměnu pneumatik servisy, kde si zároveň pořídíte novou sadu pneumatik.

Kdo chce na přezutí pneumatik ušetřit až několik stokorun, vyplatí se udělat si v blízkém okolí malý cenový průzkum a poté vyrazit za nejvýhodnější nabídkou.  

Takto položené pneumatiky bez jakéhokoliv upevnění představují pro řidiče a spolujezdce velké riziko 

 

Správné vyvážení je důležité

Pokud má řidič dvě kompletní sady disků a kola „přehazuje“ sám na ulici nebo v garáži, neměl by zapomínat, že kola potřebují správné vyvážení.

Špatně vyvážená kola mají za následek nerovnoměrné opotřebení plášťů, ale také se mohou projevit ve snížení životnosti ložisek kol, čepů a celého uložení ramen náprav.

Jasným signálem pro vyvážení kol jsou vibrace ve volantu, posunutí či ztráta některého ze závaží. Kolu dá také zabrat najetí do výmolu, což může mít za následek deformaci disku. Nejzazším termínem pro nové vyvážení kol by mělo být jejich poloviční opotřebení, kdy se vzorek sníží na hloubku pět milimetrů.  

Snímek z crash testu ukazuje, jak pneumatiky při nárazu v rychlosti 50 km/h ohrozí cestující na předních sedadlech

 

Jak převážet kola do pneuservisu

Samostatnou kapitolou je převoz kol na výměnu. Málokterý řidič si uvědomí, že veze nebezpečný náklad, jehož transport si vyžaduje dodržování několika pravidel.

Německý autoklub ADAC simuloval crash test, při kterém porovnal, co se v autě děje ve dvou situacích: když jsou pneumatiky volně položené za předními sedadly a při jejich pevném připoutání k podlaze vozu.

Test ukázal, že nezajištěná pneumatika představuje pro řidiče a jeho spolujezdce vážné nebezpečí. Kolo i diskem váží asi 15 kilogramů, ale při nehodě v rychlosti 50 km/h, kdy se pneumatika začne v autě pohybovat, ohrozí posádku 25násobnou hmotností - 375 kilogramy. Osoby v autě proto může vážně poranit.

Pneumatiky proto mají zůstat ležet připoutané popruhem nebo k tomu určenou sítí na ploše kufru. Takové převážení však umožňují jen vozy s velkým zavazadlovým prostorem.

reklama

 

Pokud velikost kufru neumožňuje vozit kola vleže, ale poskládané ve stoje vedle sebe, radí ADAC opět pevné připoutání kol k podlaze. Popruhy lze protáhnout skrz disky stojících kol.

Aby v případě nehody těžká kola neprorazila druhou řadu sedadel, vyplatí se zvýšit jejich odolnost zapnutím zadních bezpečnostních pásů. Ty je určitě dobré použít i tehdy, když kvůli velkým kolům v malém kufru nezbývá než zadní opěradla uvolnit ze západek a o něco sklopit.

Nechat kola stát, ležet, nebo viset?

Zásady správného uskladnění letních pneumatik na zimu říkají, že kola bez disků musí stát, a nesmí ležet. Ideální je takto uskladněná kola každé čtyři týdny pootočit.

Pláště na discích lze nejlépe skladovat ležící na sobě, anebo zavěšená jednotlivě na stěně.

(buč) 

 

Čtěte také: 

Test zimních pneumatik 2010: propadáky z Číny a půltucet nejlepších

Za tři roky na sebe pneumatiky řeknou, jak jsou hlučné, bezpečné a ekologické

 

21.11.2017 23:51:38