Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší

velikost textu:
     
25.února 2011 00:00
 
Většina z porovnávaných pneumatik určených na letní měsíce svou roli zvládne, ale nejhorší v testech mohou zavinit nehodu - takový je výsledek srovnávacích zkoušek několika evropských autoklubů v čele s německým ADAC. Důkazem je rozdílný výsledek při zkouškách na mokré silnici, kde nejhorší obutí zastavilo auto o 22 metrů dále než stejný vůz, jehož kola se silnicí spojovala sada vítězných gum.

ADAC
Foto: ADAC
Největší díl důležitosti leží při testu letních pneumatik na zkouškách na mokré silnici. Tam se pozná, jak je obutí bezpečné. 

 

Tradiční srovnávací test se letos zaměřil na čtrnácti- a patnáctipalcová kola. Jeho výsledky přijdou vhod většině českých řidičů.

Pláště s touto velikostí kupují majitelé dvou v Česku nejprodávanějších vozů - Škody Fabia i Octavia. Ale také celé řady dalších hojně kupovaných modelů nejrůznějších značek, ať už jde o zástupce třídy malých aut, nebo nižší střední kategorie.

Ve skupině letních pneumatik s rozměrem 175/65 R14 se objevila také v tuzemsku oblíbená guma Barum Brillantis 2. Mezi 17 porovnávanými plášti skončila uprostřed, její celkový výsledek zní: „uspokojivá“.

Nejlepší výrobky dostaly v testu známku o stupeň lepší - „dobrou“. Právě pneumatiky s těmito známkami (dobrá a uspokojivá) radí ADAC kupovat. Od výrobků s horšími výsledky by se motoristé měli držet dále.

Otrokovickou barumku hodnotí test jako dobrou na suchu, ale s lehkými slabinami na mokré vozovce.

Testy letních pneumatik se konají na speciálních polygonech v jižních zemích

 

Rozdíl mezi vůbec nejlepší letní pneumatikou ve skupině čtrnáctipalcových plášťů a nejhorší ukazuje autoklub na brzdné dráze naměřené na mokré silnici.

Zatímco auto obuté do gum Continental ContiPremiumContact 2 zabrzdilo po 58 metrech, vůz s pneumatikami Dayton D110 zůstal stát až po 80 metrech.

Anebo jinak: Když auto obuté do „kontinentálek“ už z rychlosti 80 km/h zcela zabrzdilo a stojí, druhý vůz na pláštích Dayton stále ještě jede rychlostí skoro 47 km/h.

Testy ADAC a dalších autoklubů hodnotí u letních pneumatik jejich chování na suché silnici, na mokru, měří hluk, rychlost opotřebení i vliv na spotřebu paliva.

„Jen tímto způsobem vznikne komplexní obrázek o vlastnostech testovaných modelů,“ říká v hodnocení k testu Friedrich Eppel z rakouského autoklubu ÖAMTC, který se na testu podílel.

reklama

 

Druhou skupinu srovnávaných letních pneumatik vytvořily výrobky s rozměrem 195/65 R15.

Nejvyváženější vlastnosti v této části testu představila sada letního obutí Vredestein Sportrac 3. Naopak nejhorších výsledků dosáhla trojice Sava Intensa HP, Point S Summerstar 2 a Chengshan CSR 66.

Čínský výrobek Chengshan zcela propadnul při zkouškách na mokré silnici, zato v testu rychlosti opotřebení startovnímu poli vládnul.

Bezpečnost je však v tomto případě důležitější než doba, za jakou se pneumatika sjede.

Chengshan navíc mate zákazníky tím, že tento letní plášť nese na bočnici označení M+S určené zimním pneumatikám.

Petr Buček 
 

 VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 175/65 r 14 t

PneumatikaVýsledekSuchoMokroHlukSpotřebaOpotřebení
Podíl na výsledku (%) 20401010 20 
Continental ContiPremium Contact 2 ****1,52,0 3,0 1,9 2,5 
Uniroyal RainExpert ****2,0 2,1 3,2 2,2 1,8 
Michelin Energy Saver  ****1,8 2,5 3,3 1,9 1,5 
Hankook Optimo K715  ****1,92,4 3,3 1,9 1,8 
Semperit Comfort-Life 2  ****2,12,5 3,3 2,3 2,3 
Apollo Amazer 3G Maxx  ***1,5 2,1 3,4 2,4 2,8 
Pirelli Cinturato P1  ***1,62,7 2,7 1,5 2,3 
Firestone Multihawk  ***1,5 2,7 3,5 2,3 1,8 
Kumho Solus KH17  ***1,72,9 2,7 2,0 2,0 
Barum Brillantis 2  ***1,82,6 3,5 1,9 2,3 
Fulda EcoControl  ***1,82,9 3,1 2,2 1,8 
Goodyear Dura Grip  ***1,8 3,0 2,9 1,9 1,8 
Dunlop SP StreetRespons  ***1,6 3,0 3,3 2,2 2,0 
Sava Perfecta  **1,9 3,8 3,7 2,3 1,5 
Kleber Dynaxer HP 3  **2,1 3,8 3,3 1,9 1,8 
Debica Passio 2  **2,6 3,9 3,7 2,1 1,5 
Dayton D110  * 2,2 5,5 3,5 2,1 1,3 
 

 VÝSLEDKY TESTU LETNÍCH PNEUMATIK 195/65 r 15 V

Pneumatika Výsledek Sucho Mokro Hluk Spotřeba Opotřebení 
Podíl na výsledku (%)  20 40 10 10 20 
Vredestein Sportrac 3V  ****1,8 2,0 3,5 2,4 1,5 
Bridgestone Ecopia EP 150  ****1,6 2,2 2,8 1,9 2,5 
Nokian V  ****1,7 2,0 3,1 2,3 2,5 
Maloya Lugano  ****1,9 2,5 3,6 2,5 1,0 
Continental ContiPremium Contact 2  ****1,6 2,3 3,4 1,7 2,5 
Dunlop SP Sport Fastresponse  ****1,62,4 3,6 1,8 2,5 
Semperit Speed-Life  ****1,9 2,5 3,3 1,9 2,5 
Michelin Engergy Saver  *** 1,7 3,1 3,1 2,0 0,8 
Firestone TZ300  ***1,5 2,7 3,3 2,3 1,8 
Pirelli Cinturato P1  ***1,7 2,9 3,1 1,5 1,8 
Hankook KinERGY Eco K425  ***1,9 3,1 3,0 1,6 1,5 
Goodyear EfficientGrip  *** 1,8 3,1 3,3 1,8 2,3 
Falken ZIEX ZE912  ***1,8 3,2 3,1 2,2 2,8 
Sava Intensa HP  **2,5 3,6 3,1 2,4 2,3 
Point S Summerstar 2  **2,5 3,6 4,4 2,2 1,8 
Chengshan CSR66  *2,0 5,5 3,4 2,2 0,6 

 HODNOCENÍ

 Velmi dobrá *****
 Dobrá ****
 Uspokojivá ***
 Dostatečná **
 Nedostatečná *

Poznámka: Známka "velmi dobrá" má rozpětí 0,5-1,5, "dobrá" 1,6-2,5, "uspokojivá" 2,6-3,5, "dostatečná" 3,6-4,5 a nedostatečná 4,6-5,5

Pramen: ADAC

 

Čtěte také:

Test letních pneumatik si vzal na mušku ekologii a bezpečnost

Test letních pneumatik: Levné pláště špatně brzdí na mokru 

Mít vpředu nové pneumatiky a vzadu jeté představuje velké riziko 

 

19.9.2017 19:20:16