Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Elektromobily v Ženevě: od malých vozítek za 200 tisíc korun až po luxusní Rolls-Royce

velikost textu:
     
7.března 2011 00:00
 
Autosalon v Ženevě nepřinesl zásadní inovaci, která by zvýšila dojezd elektroaut ze současných maximálních dvou set kilometrů. Alespoň cenově se konečně některá elektroauta blíží dnešním měřítkům. Například městský Renault Twizy bude stát okolo 200 tisíc korun.

Renault, Rolls-Royce
Foto: Renault, Rolls-Royce
Renault spustí na konci letošního roku výrobu městského vozítka na elektřinu. Jmenuje se Twizy a je o dost užší než běžná auta. Spolujezdec sedí vzadu za řidičem. 

 

„Twizyho budeme v Evropě prodávat za 6990 eur,“ řekl v Ženevě Laurens van den Acker, jeden ze šéfů Renaultu.

K této ceně je zapotřebí přičíst měsíční poplatek za leasing baterií. Činí 45 eur, to je asi tisíc korun navíc.

Twizy je něco mezi autem připomínajícím dvousedadlové smarty a skútrem, ke kterému svou novinku přirovnává i francouzská automobilka.

Je totiž asi o 30 centimetrů užší než běžné městské auto typu Citroën C1 nebo Fiat Panda. Kromě řidiče uveze Twizy také jednoho spolujezdce, který sedí na sedadle za šoférem. K dispozici je též maličký kufr s objemem okolo 50 litrů.

Twizy je vyloženě městským vozítkem, ujede na plně nabité baterie okolo stovky kilometrů. V prodeji se objeví ještě letos.

Kvarteto renaultů na elektřinu míří do sériové výroby. Zleva: městské vozítko Twizy, malý automobil Zoe, Renault Fluence velikosti Škody Octavia a užitkově-osobní Kangoo

 

Renault v Ženevě na autosalonu představuje také běžná auta tankující namísto benzinu či nafty elektřinu. Jedná se o modely Fluence ZE a Kangoo ZE, jejich prodejní start je připraven na letošní podzim. Ty už tak levné nejsou.

Užitkové Kangoo na elektřinu bude stát 20 tisíc eur bez daně, pětimístná osobní verze bude o dva tisíce eur dražší. Měsíční poplatek za nájem baterií bude 72 eur.

Čistě osobní Renault Fluence ZE - auto velikosti Škody Octavia - bude stát 26 tisíc eur i s daní. Za baterie si prodejci budou účtovat dalších 79 eur měsíčně.

Pro srovnání: Benzinový Renault Fluence stojí v Česku necelých 300 tisíc korun, cena elektrické verze je tedy dvojnásobná.

Elektrický Rolls-Royce je stejně jako řada dalších vystavených elektromobilů jen jakousi vizí, sériová podoba zůstává vzdálená 

 

Ze zcela jiného soudku je elektromobil nejluxusnějšího kalibru i ceny představený firmou Rolls-Royce. Do Ženevy přivezla ukázat elektrickou limuzínu 102EX.

Dvojice písmen v označení modelu napovídá, že jde o pouhý experiment, který má na rozdíl od elektrických renaultů do výroby daleko. Podobné elektrické vozy ve stádiu vize má na stánku většina automobilových značek.

Po několika posledních autosalonech, kde se automobilky překřikovaly v tom, která je zelenější, přišlo lehké zastavení - nebýt novinek od Renaultu mířících ještě letos do prodejen.

Přestože se elektrický Nissan Leaf stal evropským autem roku 2011, elektromobilita se v poslední době moc kupředu neposunula.

Auta na elektřinu zatím na silnicích vidět nejsou, ta první prodávaná jsou hodně drahá a kapacita baterií, která by zaručila klidnou jízdu třeba z Prahy do Ostravy, zatím není k dispozici.

Petr Buček

 

Čtěte také:

Fotogalerie premiér ženevského autosalonu: nejedna novinka se objeví brzy na silnicích

Auto a dům: symbióza začíná, elektromobil pohání myčku i televizi

Srovnání elektromobilu s běžným autem: co je stejné, a co je úplně jinak? 

 

19.9.2017 19:19:24