Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Přehazováním pneumatik mezi sebou se vzorek opotřebí rovnoměrně, má to ale svá pravidla i omezení

velikost textu:
     
14.března 2011 00:01
 
S nástupem teplejšího počasí se motoristé pomalu mohou chystat na přezutí. Ti důslednější mají uskladněné letní pneumatiky označené, aby je mohli na autě mezi sebou proházet. Ale jak vlastně? Přední za zadní? Pravou za levou? Křížem? Nebo raději letní namontovat na stejnou stranu vozu, kterou před zimou opustily?

GTÜ
Foto: GTÜ
Kdo váhá, jak pneumatiky na voze bezpečně přehodit a nemá k vozu potřebnou dokumentaci, měl by výměnu kol svěřit odbornému servisu 

 

Kdo jezdí v noci či velmi brzo zrána, měl by s přezouváním auta ještě chvilku počkat, aby ho na letních pláštích nepřekvapila namrzlá silnice. A stejně tak ti, co s autem brázdí silnice na horách. Ostatní si mohou navléct pracovní rukavice a pustit se do díla, případně zamířit do pneuservisu.

Na přehazování pneumatik, aby se jejich vzorek sjížděl rovnoměrně, panují různé názory i u samotných výrobců pneumatik. Například Boris Tománek z českého zastoupení firmy Goodyear Dunlop vzájemnou záměnu plášťů mezi sebou nedoporučuje, zejména z důvodů bezpečnosti.

„V dnešní době jsou možnosti přehazování pneumatik díky směrovým dezénům, u kterých toto řešení není technicky možné, dost omezené. Při přehazování pneumatik se vždy jedná o určitý kompromis ve smyslu úspory nákladů a bezpečnosti,“ míní Boris Tománek.

Kolegové od konkurence mají jiný názor. Jiří Hradil ze zákaznického servisu Barum Continental uvádí: „Pneumatiky mají být na vozidle pravidelně vzájemně zaměňovány pro dosažení rovnoměrného opotřebení a prodloužení jejich životnosti.“

Kola mají prý místa na autě střídat podle instrukcí v manuálu výrobce vozidla. Když to není přesně stanoveno, doporučuje se vzájemná záměna po ujetí 10 až 12 tisíc kilometrů nebo častěji, když je od pohledu patrné, že se vzorek sjíždí.

Jiří Hradil doporučuje do záměny zahrnout i rezervní kolo. A nabádá dodržet směr otáčení u pneumatik, kde je daný. Obvykle bývá určený směr rotace znázorněn šipkou na straně gumy.

Kola s méně sjetým vzorkem patří dozadu

Jelikož se vzorek na předních kolech sjíždí rychleji, doporučuje Jiří Hradil po jejich ojetí a vyřazení dát na přední nápravu kola z té zadní. Tam přijdou gumy nové, s hlubším vzorkem, nehledě na to, jestli má auto poháněná přední, nebo zadní kola.

„Cílem je zlepšení záběru na zadní ose. Je to důležité pro vyloučení přetáčení nebo ztráty stability na kluzkých vozovkách,“ radí Jiří Hradil. U vozidel s pohonem 4x4 nabádá k ještě většímu respektování doporučení výrobce.

reklama 

 

Nakonec Jiří Hradil radí zejména u novějších aut dbát na dobré vyvážení kol. Nesprávné vyvážení může podle něj poškodit celou nápravu. A nefandí přehazování kol na autě křížem, tedy například zadní levé za přední pravé, což je prý již zastaralý způsob, který se v servisech nedělá.

Jaroslav Třetina z firmy Bridgestone je shovívavý k vícerům způsobům přehazování, i k tomu křížem. „Záměnou křížem minimalizujeme rozdílné opotřebení mezi poháněnou a nepoháněnou nápravou,” říká Jaroslav Třetina. 

Gumy by měl motorista přehodit nejpozději po ujetí 15 000 km 

Frekvence přehazování gum s cílem vyrovnávat jejich opotřebení záleží podle něj na druhu auta a jeho zatížení, pneumatikách, výkonu motoru, kde auto jezdí a hlavně jakým způsobem ho motorista řídí.

„Obvykle se doporučuje záměna pozic pneumatik nebo kompletních kol, když rozdíl v hloubce dezénu mezi přední a zadní nápravou dosáhne zhruba dvou milimetrů, tedy asi každých zhruba 10 až 15 tisíc ujetých kilometrů,“ říká Jaroslav Třetina.

U směrového dezénu je nutné zachovat směr otáčení vyznačený na gumě.  U asymetrického dezénu je zase nutno dbát na to, aby vnější bočnice pneumatiky přišla na vnější patku ráfku.

„Naprostým, i když velmi vžitým omylem je úvaha, že novější pár s větší hloubkou dezénu má být montován vždy na poháněnou nápravu, neboť tam se opotřebovává rychleji a dříve se stav obou párů srovná,“ varuje Jaroslav Třetina.

„Z hlediska rychlosti opotřebení je to samozřejmě pravda, nikoli ale z hlediska bezpečnosti. Hlubší dezén má přijít vždy na zadní nápravu bez ohledu na to, zda má daný vůz poháněnou přední, či zadní,” pokračuje Jaroslva Třetina. To ostatně potvrzuje test rakouského autoklubu ÖAMTC.

Přehození je nutné provést včas, dokud rozdíl v míře opotřebení, a tím ani v jízdních vlastnostech, výkonech a odolnosti proti aquaplaningu není příliš výrazný. Úbytek těchto vlastností na zadní nápravě je v krizové situaci vždy mnohem nebezpečnější na zadní nápravě.

Tam podle Jaroslava Třetiny narozdíl od přední nápravy přichází rizko náhle a bez varování. Aquaplaning, nižší přilnavost, zhoršení držení stopy nebo efektivitu brzdění předních kol totiž řidič zaznamená mnohem dříve než u zadních.

Martin Urban

 

Čtěte také:

Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší

Mít vpředu nové pneumatiky a vzadu jeté představuje velké riziko

 

21.11.2017 23:46:02