Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Test porovnal nové a staré pneumatiky: bezpečnost klesá se stářím

velikost textu:
     
23.března 2011 00:01
 
Jsou pětileté pneumatiky bezpečné ve srovnání s novými nebo naopak ještě staršími gumami? Test rakouského autoklubu ÖAMTC se pokusil zjistit, jak se mění vlastnosti letních plášťů s jejich stárnutím.

ÖAMTC
Foto: ÖAMTC
Po pěti letech už je i málo opotřebovaná pneumatika méně bezpečná než nová, ukázal test 

 

„Jak se dalo očekávat, zhoršují se výrazně především vlastnosti spojené se záběrem na mokru s přibývajícím stářím pneumatik. A bezpečnost tak prokazatelně klesá,“ říká Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC.

I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně.

V praxi je tak auto se staršími letními pneumatikami především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se jeho brzdná dráha.

ÖAMTC ve svém testu zaměřeném na stárnutí letních pneumatik vyzkoušel výrobky od jednoho výrobce, ale s různým stářím.

Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti- a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety.

Všechny testované dezény musely mít hloubku alespoň pět milimetrů. Test se zaměřil na jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici.

Srovnávala se brzdná dráha, ale také vlastnosti při jízdě zatáčkou, ovládání na mokru a brzdění na suchu.

 SPECIÁLNÍ TEST LETNÍCH PNEUMATIK AUTOKLUBU öAMTC

Používaná doba0211 14 
Brzdění na mokru 2,03,1 3,4 3,8 4,5 4,8 5,0 
Zatáčka na mokru 2,0 2,8 3,2 4,0 4,0 5,5 5,5 
Ovládání na mokru 2,0 2,6 3,4 4,0 4,5 5,3 5,3 
Brzdění na suchu 2,0 2,12,0 2,5 2,8 3,0 3,0 
Hodnocení ****  ****** ** ** 

 HODNOCENÍ öAMTC

VýbornáVelmi doporučujeDoporučujeS výhradamiNedoporučuje
***** **** *** ** 
0,6-1,51,6-2,5 2,6-3,5 3,6-4,5 4,6-5,5 

Poznámka: U nových pneumatik použil autoklub jako výchozí známku "dvojku" 

 

Výsledky zkoušek ukázaly, že dva a tři roky používané pláště mají sice o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný.

Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. Automobilové obutí od pátého roku začíná zaostávat významnou měrou za novými pneumatikami.

„Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici,“ uvádí Friedrich Eppel.

Test ÖAMTC dokázal, že své nejlepší vlastnosti si pneumatiky drží jen první čtyři sezony. Pak jejich bezpečnost klesá. A to i když je hloubka dezénu stále ještě vysoko nad zákonnou normou pro letní obutí, která činí 1,6 milimetru.

Také na suché silnici potvrdil test úbytek bezpečí s přibývajícím stářím pneumatik, rozdíl však není tak velký jako na mokré vozovce.

Jak dlouhá doba uplynula od výroby pneumatik, lze zjistit na jejich bočnici. Nejčastěji v oválném orámování by mělo být čtyřčíslí, kdy první dvě čísla označují týden a druhá dvojice rok výroby.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010.

Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Rakouský autoklub ÖAMTC radí řidičům, aby se u letních pneumatik drželi pravidla tří čtyřek. Auto má mít čtyři stejné pneumatiky, se vzorkem hlubokým nejméně 4 milimetry a po čtyřech letech se přiblížil čas na jejich výměnu za nové.

(buč)

 

reklama

 

Čtěte také: 

Velký test letních pneumatik ADAC 2011: nejlepší zabrzdí o 22 metrů blíž než nejhorší

Test letních pneumatik si vzal na mušku ekologii a bezpečnost

Pozor při koupi nových pneumatik. Aby nebyly staré. 

 

19.9.2017 19:20:21