Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Ojeté zimní pneumatiky vs. letní obutí: risk, který nestojí za to

velikost textu:
     
15.dubna 2011 00:02
 
Leckterý majitel auta s dosluhujícími zimními pneumatikami odkládá jejich přezutí na letní, aby dojezdil zbytek vzorku. Jaká rizika přináší jízda s ojetými zimními pneumatikami, vyzkoušel rakouský autoklub ÖAMTC.

ÖAMTC
Foto: ÖAMTC
Platí, že v létě jsou nejlepší volbou letní pneumatiky a v zimě zimní 

 

„Se zimními pneumatikami při letních teplotách si je třeba dávat pozor,“ uvádí Friedrich Eppel, expert na pneumatiky na internetových stránkách ÖAMTC.

Důkazy přinesl praktický test. Na zkušebním okruhu kroužilo auto, kterému mechanici měnili obutí. Část testu odjezdilo na dosluhujících zimních kolech, další díl patřil novým letním pneumatikám a zbylá třetina zkušebních kol připadla na nové celoroční pneumatiky.

Technici autoklubu připravili zkušebnímu autu situace, které patří ke každodennímu provozu - měřili brzdnou dráhu, sledovali kontakt auta se silnicí při aquaplaningu.

Test ukázal, že nejbezpečnější jízdu při jarním a letním počasí zaručují letní pneumatiky.

Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti.

Třetí sada celoročních gum skončila v porovnání brzdných drah také před zimními, ale za letními koly.

Zkoušky na mokru odhalily velké problémy zimních pneumatik

 

Vše však bylo na polygonu jinak, když se zkoušelo brzdění na suché vozovce. Své slabiny ukázaly celoroční pláště, testy probíhaly při rychlosti 100 km/h.

„Zatímco s letními koly už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h,“ píše se ve zprávě rakouského autoklubu.

Dokonce i zimní kola dopadly při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí.

Na malou bezpečnost ojetých zimních pneumatik ukázal test, při němž byla zkušební dráha pod vodou hlubokou sedm milimetrů.

Auto se starými zimními koly ztratilo kontakt s vozovkou už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe.

„Nejlepší volbou je letní obutí, ať už jde pro jízdu v přímém směru nebo v zatáčce,“ uvádí Friedrich Eppel z autoklubu ÖAMTC.

Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení.

Platí, že nejlepší je střídat podle ročního období letní a zimní pláště.

(buč)

 

Čtěte také: 

Ideální okamžik pro přezutí pneumatik neexistuje

Test porovnal nové a staré pneumatiky: bezpečnost klesá se stářím

 

19.9.2017 19:20:25