Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Kde se naučit bezpečnému řízení? Za polárním kruhem v Laponsku

velikost textu:
     
18.dubna 2011 00:01
 
Finů je pět milionů, ale závodníky z této severské země najdete ve formuli 1 i při mistrovství světa v rallye. Většinu roku jezdí na sněhu, a tak se naučili auta výborně ovládat. Navíc je to hodně baví.

Petr Buček a Snow Rally Rings
Foto: Petr Buček a Snow Rally Rings
Toyota Starlet je učební pomůckou ve škole bezpečné jízdy na severu Finska 

 

„Finové jsou výborní řidiči, protože tu máme těžké podmínky, silnice jsou pořád pod sněhem,“ říká bývalý závodník Pentti Koskiniemi.

Tento padesátník dnes provozuje školu bezpečné jízdy kousek od hranice severního polárního kruhu v městečku ve Vanttausjärvi, která nese název Snow Rally Rings.

O pár desítek kilometrů dál, u Rovaniemi, má svou menší pobočku v podobě Arctic Motor Parku.

Nekonečné pustiny finského Laponska jsou v zimě jako dělané pro ty, kteří se chtějí naučit ovládat auto na zdejším typickém povrchu - ledu a sněhu. I když se tu říká, že ještě lepší řidiči vyrůstají na jihu Finska, kde mají silnice přece jen více zatáček.

V Laponsku vede cesta i několik kilometrů rovně, pak se odbočí a následuje další téměř nekonečná rovinka.

Pentti Koskiniemi a jeho kolegové na začátku zimy na pláních ve Vanttausjärvi pomocí pluhů připraví na 60 kilometrů uzavřených sněžných tratí.

Část z nich vede po sněhu, několik kilometrů se dráha klikatí na ploše zamrzlého jezera. Do dubna tu lákají na sněhový ráj pro auta.

„Když nám nasněží, potřebujeme až osm hodin, než všechny dráhy připravíme.

Arktické okruhy pro trénink automobilové jízdy půjčují svým klientům svá auta, vyzkoušet je také možné jízdu na ledu v motokáře a na sněžném skútru.

Přijeli si zlepšit své řidičské umění na sever Finska. Hned první den skončiili na střeše, ale s každým dnem se zlepšovali.

 

Kurzy trvají dvě hodiny i několik dní

Pentti Koskiniemi ukazuje na dva přes patnáct let staré BMW řady 3, které krouží po okruhu. „Tihle chlapci přijeli před několika dny. Hned na začátku jeden z nich převrátil auto na střechu. Ale teď už jezdí pěkně,“ říká bývalý závodník.

Kromě obyčejných a rallyeových vozů BMW 325i coupé má zdejší škola bezpečné jízdy k dispozici také několik oranžových sportovně odladěných vozů Toyota Starlet.

Auta nemají žádnou elektroniku, která v moderních vozech běžně na silnicích řidičům pomáhá. Nenajdete v nich ABS, ani ESP.

Rakouský rallyeový tým přijel do Laponska trénovat svého patnáctiletého talentovaného jezdce

 

Vedle běžných zákazníků si čas od času od Pentti Koskiniemiho pronajmou jeho areál automobilky.

Nedělají tady tajné testy připravovaných modelů, ale například Mitsubishi zve na tento arktický polygon své zákazníky a dealery z celého světa, aby si vyzkoušeli jízdu na ledu a sněhu na uzavřeném polygonu.

Přijet sem na sever Finska za zimním řidičským tréninkem je možné na dvě hodiny, ale i na několik dní. Kdo zvolí delší program, vyzkouší si jízdu v malé toyotě i v BMW pod dohledem zkušeného instruktora, autem s pneumatikami s hřeby i bez nich.

Skupiny mají na programu ve finále závod a bývalý závodník Pentti Koskiniemi nakonec rozdává nejlepším diplomy.

Samostatnou kapitolou jsou závody na motokárách na ledové trati. Jsou součástí několikadenních pobytů na okruhu. „Ale program jsme schopni upravit podle přání zákazníků,“ říká Pentti Koskiniemi.

Celodenní výlet na sněžném skútru

Vedle aut a motokár stojí v garážích areálu Snow Rally Rings také sněžné skútry. Vyjížďky na těchto motorových lyžích po severu Evropy nabízí řada agentur. Jezdí se po polygonech, po zamrzlých řekách, z Rovaniemi lze vyrazit na celodenní výlet napříč tajgou.

Takový výlet začíná v převlékárně. Řidiči i jejich spolujezdci vyfasují arktickou kombinézou, speciální obuv a helmu.

Následuje 15minutová instruktáž. Za řídítka může každý, komu už bylo 15 let a vlastní řidičák alespoň na malou motorku.

Ovládání sněžného skútru je mnohem jednodušší než u motocyklu, není zapotřebí hlídat rovnováhu, v zatáčkách se je lepší naklánět podobně jako na jednostopém stroji.

Brzda se prakticky nepoužívá, jakmile se palcem pravé ruky přestane tlačit na plyn, skútr rychle zpomaluje.

Volíme celodenní vyjížďku po laponské přírodě. Jízda tajgou na skútru vypadá podobně jako autem po tamních silnicích - všude kolem se rozprostírá rovina a hluboký les.

Na výlety na sněžných skútrech se vyráží v malých i velkých skupinách. Nezbytnou součástí vybavení je arktická kombinéza.

 

Celodenní trasa měří okolo 80 kilometrů, po rovném jezeře jedeme až 80kilometrovou rychlostí, z řídítek skútru začínají po několikahodinové jízdě brnět ruce. V poledne jsme v půlce vyjížďky, zastavujeme u zamrzlého jezera.

Průvodci nám dávají do rukou velké vrtáky. K výletu na skútru patří také chytání ryb na zamrzlém jezeře.

Vrtáme díru do letu, z desítky rybářů je nakonec úspěšný jen jeden.

Naši finští průvodci mezitím pod přístřeškem na břehu jezera připravují na otevřeném ohni skvělou lososovou polévku. K ní se podává tradiční laponská chlebová placka se sýrem.

Pak už nás čeká 40 kilometrů jízdy zpět, trasu zvládáme za dvě hodiny.

Laponsko přináší netradiční motoristické zážitky - polygon dlouhý 60 kilometrů pro trénink bezpečného řízení a 80kilometrový výlet na sněžném skútru jen tak někde nezažijete.

Petr Buček

Cestu redaktora AutemBezpečně.cz podpořila cestovní kancelář Periscope Skandinávie

 

Čtěte také:

Po lávě, pískem, řekami a přes balvany. O cestování pustým vnitrozemím Islandu s Janem Suchardou

Škodovkami 4x4 velmi rychle po asfaltu a plíživě pomalu v terénu

 

19.9.2017 19:21:14