Cestovní pojištění od ČSOB Pojišťovny
reklama
 
Domů > Spodní články

Test Fordu C-Max 1,6 EcoBoost: rodinné auto mrštné jako ještěrka

velikost textu:
     
30.května 2011 00:01
 
V mnohém se nový Ford C-Max podobá svému předchůdci – opět patří mezi rodinnými auty s vysokou karoserií k těm, které se velmi dobře řídí, ale objemem kufru se neřadí k nejlepším.

Petr Buček
Foto: Petr Buček
Oranžová barva ještě zvýrazňuje sportovní tvary nového Fordu C-Max 


Ford C-Max je vyšším příbuzným modelu Focus téže značky. Nově se rodinný C-Max nabízí ve dvou variantách karoserií. Redakce AutemBezpečně.cz otestovala kratšího C-Maxe, jehož základní cenovka ukazuje sumu 390 tisíc korun.

Testovaný vůz měl pod kapotou přeplňovanou šestnáctistovku EcoBoost s výkonem 182 koní. Spolu se sportovním vzhledem se tak tento rodinný minivan chvílemi bez velkého nucení proměnil na sportovní auto.

Takový výkon pod kapotou kompaktního minivanu je v této třídě něčím výjimečným. Ačkoliv, jak test ukázal, na 182 koní to úplně při jízdě nevypadá.

Samozřejmě nejde o žádného lenocha. Motor díky turbu zrychluje ochotně už od 1500 otáček.

Výrobce udává maximální rychlost C-Maxe 1,6 Eco Boost v případě nejvyšší výkonové verze se 182 koni 217 km/h a zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 8,5 vteřiny.

Od 182 koní by sice leckdo očekával při jízdě ještě větší dynamiku, sporná se ukázala být také spotřeba testovaného vozu.

Na okreskách plných zatáček je C-Max jako doma

 

Během týdenního testu v průměru polykal benzinový motor testovaného fordu osm litrů paliva na sto kilometrů.

Automobilka Ford přitom udává spotřebu asi o půldruhého litru nižší. Ale v tomto ohledu není C-Max výjimkou. Spotřeba z reklamních a technických letáků k autům odpovídá skutečnosti málokdy.

Menšímu ze sourozenecké dvojice nových C-Maxů nelze upřít povedený sportovní vzhled. Přední nárazník se pyšní velkým optickým otvorem neboli otevřenou tlamou, která je v posledních letech velkou módou u sportovně pojatých aut.

Ani zboku či zezadu design testovaného vozu nenudí. Právě naopak. Spolu s oranžovým lakem, pěknými litými koly a rychlým turbomotorem zanechal dojem hlavně u řidiče. Na co se mohou těšit cestující na ostatních sedadlech C-Maxe?

FORD C-MAX 1,6 ECOBOOST (182 koní) - BEZPEČNOST A CENA

Crash testy Euro NCAPFord C-Max získal pět hvězdiček (více o crash testu Euro NCAP).
Airbagy6 airbagů v základní výbavě - čelní, boční vpředu a hlavové stropní.
ESPV základní výbavě.
IsofixZadní krajní sedadla mají isofixové úchyty.
CenaNejlevnější pětisedadlový C-Max stojí v rámci akční nabídky 389 900 Kč (s motorem na benzin 1,6 a s výkonem 105 koní). Testovaný model s motorem 1,6 EcoBoost s výkonem 182 koní přijde nejméně na 563 900 korun. Nejdostupnější dieselová verze 1,6 TDCi s výkonem 95 koní je k mání za 439 900 Kč.

Poznámka:  květen 2011

 

Vtipná zadní sedadla zůstala

Dobrá zpráva o vnitřním prostoru nového C-Maxe zní: Vpředu je dost místa do šířky i do výšky, řidič i jeho spolujezdec si na prostor stěžovat nebudou.

Zadní sedadla mají stejně jako u předchůdce vtipné řešení pro situace, kdy si dozadu chtějí sednout dva dospělí a není zapotřebí nakládat kufr naplno.

Užší prostřední díl třídílného sezení se ve druhé řadě sklopí a zasune dozadu do kufru. Obě krajní zadní sedadla poté popojedou o kus dozadu a zároveň se navzájem přiblíží.

Rázem je na zadních dvou sedadlech vysoce komfortní sezení. Alespoň co se týče nohou. Nad hlavami takové supervzdušno nepanuje.

Když však cestují vzadu tři lidé, nebo je zapotřebí využít plnou kapacitu kufru (z jehož objemu sedadla v komfortní poloze kus vykusují), zůstanou zadní sedadla ve standardní poloze. A prostor pro kolena je v tu chvíli tak akorát, aby nebylo těsno.

Rodiče ocení, že se oproti předchozí generace C-Maxe výrazně zlepšil přístup k úchytům Isofix pro dětské sedačky. Ty už nejsou zapuštěné hluboko v čalounění sedadel a připevnění sedaček pro malé cestující je nyní o dost jednodušší.

Komu nestačí tato kratší verze C-Maxe (na snímku), může se poohlédnout po delším provedení se zadními posuvnými dveřmi a sedmi sedadly

 

Část testu AutemBezpečně.cz absolvovala dvojice dětí v sedačkách a milým zjištěním bylo, že se v případě potřeby mezi ně vejde i matka, otec či jiný člen rodiny.

Musí se však smířit s mohutným středovým panelem, který bude mít před svými nohami. Natáhnout si dolní končetiny mezi přední sedadla, jak to dovolují někteří konkurenti, není ve Fordu C-Max možné.

Horší zpráva o interiéru nového fordu však říká, že ani nový C-Max neatakuje rekordy v objemu prostoru pro zavazadla.

Ačkoliv neměl testovaný vůz rezervní kolo a kvůli případnému defektu vozil jen sadu na opravu propíchnutého pláště, činí jeho objem kufru jen 471 litrů. Kdo se rozhodne pro variantu s malým dojezdovým kolem, zmenší se kufr jeho vozu o dalších 39 litrů.

Mnozí konkurenti nabízejí objemnější kufry a většinou také širší otvor pro přístup k zavazadlům. Nevelký kufr kratší verze C-Maxu zčásti vynahrazuje možností vyjmout zadní sedadla jednotlivě z auta ven a vytvořit tak dostatečný prostor pro náklad.

FORD C-MAX 1,6 ECOBOOST (182 koní) - HODNOCENÍ

PřednostiFord C-Max patří mezi minivany k vozům se sportovním designem a s nejpříjemnějším ovládáním. Cena základního modelu je příznivá, jeho výbava poměrně široká. Výborné je řešení zadních sedadel, která nabízí vysoký komfort dvěma dospělým osobám. Podvozek se vyznačuje komfortem i velmi dobrými jízdními vlastnostmi.
SlabinyZavazadlový prostor není největší, spotřeba testovaného motoru zaostávala citelně za papírovými hodnotami.

Pramen: AutemBezpečně.cz

 

Sportovní interiér, ale komfortní podvozek

Po nastoupení na přední sedadla C-Maxe zaujme mohutná horní část palubní desky, kde sídlí ovládání rádia a CD přehrávače spolu s multifunkčním displejem.

Testovaný vůz dostal dražší audio vybavení značky Sony, které připomíná svým vzhledem malé domácí hi-fi.

Palubní deska má zajímavý design a věrně koresponduje se sportovním kabátem i celkovým pojetím C-Maxe.

Palubní deska rodinného fordu se vyznačuje mohutností

 

Rodinný ford patří také k autům, které mají na palubní desce poněkud překnoflíkováno, počet různých tlačítek vyžaduje důkladnou praxi. Další ovladače, jak už je dnes obvyklé, se přelévají na volant.

Jakmile si řidič zvykne na houšť ovladačů, může si začít užívat příjemné řízení tohoto rodinného expresu. 182 koní je zárukou bezpečného předjíždění dlouhých kamionů, řazení rychlostní stupňů i řízení funguje přesně.

Testovaný C-Max i přes nízkoprofilové pneumatiky neměl problémy s městskou dlažbou ani jinými nerovnostmi a posádce dopřával dostatek pohodlí.

Petr Buček

FORD C-MAX 1,6 ECOBOOST (182 koní) - TECHNICKY

MotorBenzinový přeplňovaný čtyřválec
Výkon (kW/koní)134/182
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)240/1600-5000
Poháněná kolaPřední
PřevodovkaManuální šestistupňová
Maximální rychlost (km/h)217
Zrychlení 0-100 km/h (s)8,5
Spotřeba paliva (l/100 km)

8,0 město/5,3 mimo město/ 6,4 kombinace

Emise CO2149 g/km kombinace
Exhalační normaEuro 5
Rozměry (d/š/v - mm)4380/1828/1626
Rozvor (mm)2648
Pohotovostní hmotnost (kg)1390
Objem kufru (l)432 s dojezdovou rezervou-471 se sadou na opravu pneumatik/1723 při vyjmutých zadních sedadlech

Pramen: Ford


Jak si Ford C-Max povede na trhu s ojetinami?

Ford C-Max první generace byl zákazníky oblíbený. Poměrně dobře si drží svoji hodnotu a na trhu s ojetými vozidly patří k vyhledávaným modelům, zejména kvůli užitné hodnotě vozidla (prostornost karosérie, jízdní vlastnosti, ergonomie, …) a také pro svoji spolehlivost.

Pokud se někdo bude rozhodovat, zda koupit ojetý Focus kombi, nebo C-Max, levněji koupí Focus kombi s motorem 1,6 TDCI.

Tento model je hojně využíván jako firemní služební vůz, a na trhu s ojetými vozidly tak není problém koupit tři roky staré vozidlo s najetými 120 až 150 000 kilometry za velmi rozumnou cenu.

Vzhledem ke spolehlivosti modelů Ford a s přihlédnutím k servisu, který není předražený, lze takový nákup doporučit. Nejlepší koupě ojetého vozidla je však od soukromého majitele (služební vozy bývají opotřebovanější) a s průměrnými kilometry.

Můžeme počítat, že evropský průměr je 20 tisíc kilometrů ročně, to znamená, že po třech letech by vozidlo mělo mít najeto okolo 60 tisíc kilometrů.

Je však nutné počítat s tím, že zachovalá vozidla po soukromém majiteli s průměrnými najetými kilometry bývají na trhu vždy dražší.

Pokud někdo potřebuje větší vozidlo, bude jistě přemýšlet také o Fordu S-Max. Toto vozidlo je však jiná kategorie a případný zájemce musí počítat s výrazně vyšší cenou.

PŘEHLED ZŮSTATKOVÝCH HODNOT fORDU C-MAX PO 3 LETECH

Model Cena novéhoZůstatková hodnota
Ford C-Max 1.6 EcoBoost Titanium  523 900 Kč196 850 Kč 
Ford C-Max 1.6 EcoBoost Trend  459 900 Kč175 882 Kč
Ford C-Max 1.6 Ti-VCT Titanium 478 900 Kč181 959 Kč 
Ford C-Max 1.6 Ti-VCT Trend  389 900 Kč151 234 Kč 
Ford C-Max 1.6 Ti-VCT Trend  414 900 Kč160 687 Kč 
Ford C-Max 1.6 TDCi DPF Trend  439 900 Kč180 374 Kč 

Poznámka: Všechny hodnoty odpovídají vozům s manuální převodovkou ve stáří 36 měsíců a s 60 000 najetými kilometry.

Alexandr Jordanov, EurotaxGlass´s Czech s.r.o.


 

Čtěte také:

Test omlazeného Citroënu Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi: ve znamení výhledu a prostoru

Test Volkswagenu Touran 1,6 TDI: šmrncovní kvádr na kolech

Opel Meriva povyrostl o třídu – test minivanu s naftovým motorem 1.7 CDTI

Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu

Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou 

 

22.11.2017 0:02:17